tiistai 19. marraskuuta 2013


Kaisan Talli on vaihtanut yhtiömuotoaan toiminimestä osakeyhtiöksi ja samassa yhteydessä tallin nimi muutettiin, uusi nimi on Ratsutila Cavalier Oy. Nettisivujen osoitteita yms. muutetaan pikku hiljaa, niistä ilmoitetaan tarkemmin myöhemmin, toistaiseksi kaikki vanhat osoitteet ovat käytössä.

Uuden nimen taustalla on Cava, poni joka on opettanut minulle paljon ja jonka ansiosta tallilla ratsastuksen opetuksessa painotetaan istuntaa, oman kehon hallintaa, pieniä apuja ja hevosen kuuntelua. Kuten kaikki Cavaan tutustuneet tietävät, Cava vaatii näitä asioita ratsastajaltaan, niin kuin fiksun hevosen pitääkin. Ja kun nämä asiat ovat hallussa, on ratsastaminen sujuvaa ja hauskaa, niin ratsastajalle kuin hevosellekin J

Cava on jo 27–vuotias, ja se on ehtinyt nähdä ja tehdä paljon. Cava on kisannut koulussa, esteissä ja kentässä niin alue- kuin kansallisella tasolla, menestystäkin saavutettiin. Lisäksi sen kanssa on hiihtoratsastettu, ajettu ja uitu, tämän ponin kanssa on oikeasti voinut kokeilla kaikkea mitä on mieleen pälkähtänyt. Cava oli minulla myös ratsastuksenohjaajakoulutuksessa mukana, sen kanssa suoritettiin kouluosuudet ja osa estenäytöistä.

Huolimatta siitä että Cavan kanssa on tehty ja saavutettu paljon, tie ei ole ollut helppo. Nuori, omasta mielestään kaiken osaava teini-ikäinen sai omakseen nuoren ponin, joka ei osannut muuta kuin että ohjat hidastaa ja pohkeesta mennään eteenpäin. Ja ponin vikahan se tietenkin oli, kun se ei oppinut heti kaikkea mitä taitava teini sille opetti. Näin jälkikäteen olen usein kiitellyt sitä, että Cavassa on luonnetta, tosin silloin teini-iässä en sitä paljoakaan arvostanut, että poni laittoi hanttiin. Mutta koska Cava on Cava, oli minunkin pakko opetella ratsastamaan ja ennen kaikkea kuuntelemaan hevosta paremmin. Sain onneksi paljon apua ponin koulutuksessa monelta hyvältä valmentajalta, ja vaikka koulutin Cavan itse, voi silti sanoa, että poni opetti minua paljon, paljon enemmän. Cava opetti minulle sen, että ratsastajan pitää kunnioittaa hevosta ja myös sen, että vaikka ratsastaja olisi ollut kuinka huono tahansa, hevonen on valmis yrittämään uudestaan, kunhan ratsastaja on valmis muuttamaan itseään.

Cava myös johdatti minut Centered Riding:n maailmaan. Olimme tehneet töitä yhdessä kymmenisen vuotta ja olin jo oppinut ratsastamaan niin, että ratsastus oli sujuvaa ja kisasimme silloin huvin vuoksi he A-tasolla. Jo ensimmäisellä CR-tunnilla Cava kertoi, että tämä on hyvä juttu. Tunnilla tehtiin pieniä muutoksia istuntaan ja Cava alkoi kulkea ihan eri tavalla kuin ennen. Tästä kiinnostuneena päätin tutustua asiaan enemmän ja jo puolen vuoden päästä pystyin toteamaan: aiemmin kun ratsastin, minulla oli hirmuinen hiki melkein alusta saakka ja Cava hikosi vasta lopussa jos sittenkään. CR:n avulla homma kääntyi päinvastoin, ponille tuli hiki ensin ja minulle vasta lopputunnista jos sittenkään. Ja silti samalla molemmilla oli hauskaa, hevonen oli rento ja innostunut tekemään töitä.

Olen tämän ponin jakanut elämäni jo yli 23 vuotta ja toivon että vuosia on vielä edessä. Ihan kaikkia vuosia poni ei ole ollut omistuksessani, mutta silloinkin olin mukana sen elämässä. Näihin vuosiin mahtuu monia tarinoita, opetuksia ja viisauksia, joita nyt jaan eteenpäin muille. Cava opetti minulle, kuka minä olin ja se myös näytti tien, mihin suuntaan minun pitää muuttua. Tämän vuoksi halusin vaihtaa tallin nimen ja antaa kunnian sille, joka sen todella ansaitsee.

Kiitos Cava <3 p="">

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti